Біля мене сидять смутні підлітки з гучною «булькаючою» музикою в навушниках і опущеними очима, рішуче не готові поступатися місцем будь-кому. У потилицю мені дихає перегаром, дрімаючи, тихий п’яничка. До мого правого боку притиснулася бабця з візком і сумкою. Де я? Навіщо мені ці люди? Мені вони не потрібні: краще б їх не було.
І тоді я — що вже стало звичкою — говорю собі: «Стоп! Те, що я зараз бачу, це - просто ознака моєї душевної смерті і, мабуть, депресії — і більше нічого. Просто тест мого нинішнього стану». Мені сумно від самого себе. На щастя, досвід говорить, що такі відчуття — проходять.
І тоді я — що вже стало звичкою — говорю собі: «Стоп! Те, що я зараз бачу, це - просто ознака моєї душевної смерті і, мабуть, депресії — і більше нічого. Просто тест мого нинішнього стану». Мені сумно від самого себе. На щастя, досвід говорить, що такі відчуття — проходять.
І справді, та ж бабця несподівано звертається до мене: «Синку, не допоможеш сумочку витягнути? Бачиш, стара на кладовище зібралася, чоловіка відвідати». Звичайно, я із задоволенням допоможу, нема проблем! Обернувшись, я заглядаю на мить в її очі: вони потерті часом, але гарні і повні світла. А я просто побував у пеклі — ще до смерті — і повернувся назад.
Любов чи смерть
Люди бувають неприємні, і любити їх інколи аніскільки не хочеться. А в той же час багато хто з нас відчуває, що любити краще, ніж ненавидіти або зневажати. Але що ми тут можемо зробити — і чи потрібно щось робити?
Хтось скаже: «У мене є мої близькі, є хороші друзі і цікаві компанії. А з поганими або просто нудними людьми мені досить одного — триматися від них подалі». Християнин не може з цим погодитися. У християнській традиції любов стоїть дуже високо, так що виходить, якщо ти не любиш (гаразд, скажімо, «не намагаєшся любити») людей, можна піти і пошукати собі іншу, "комфортнішу" віру. Саме тут особливий помітний знак християнина, це - найголовніший критерій доброякісного духовного життя, без якого все, — порожнеча і самообман.
Але чи реально це — так от узяти і «полюбити»? Поставлена планка нескінченно висока, аж до любові до ворогів, які ненавидять нас. Хто, за винятком деяких вибраних, на це здатний? Мабуть, це - просто гарні слова, недосяжний ідеал, який даний лише для того, щоб я на нього дивився і краще розумів, наскільки я поганий і безпорадний?
Так, це - безмежна і велика мета, але це не означає, що я не можу робити перші кроки просто зараз. Зрозуміло, в цьому майже всі ми тут — початківці. Проте, ось мої дві копійки на тему. Між пеклом нелюбові і любов’ю є стежина, по якій можна і потрібно рухатися…
Люди бувають неприємні, і любити їх інколи аніскільки не хочеться. А в той же час багато хто з нас відчуває, що любити краще, ніж ненавидіти або зневажати. Але що ми тут можемо зробити — і чи потрібно щось робити?
Хтось скаже: «У мене є мої близькі, є хороші друзі і цікаві компанії. А з поганими або просто нудними людьми мені досить одного — триматися від них подалі». Християнин не може з цим погодитися. У християнській традиції любов стоїть дуже високо, так що виходить, якщо ти не любиш (гаразд, скажімо, «не намагаєшся любити») людей, можна піти і пошукати собі іншу, "комфортнішу" віру. Саме тут особливий помітний знак християнина, це - найголовніший критерій доброякісного духовного життя, без якого все, — порожнеча і самообман.
Але чи реально це — так от узяти і «полюбити»? Поставлена планка нескінченно висока, аж до любові до ворогів, які ненавидять нас. Хто, за винятком деяких вибраних, на це здатний? Мабуть, це - просто гарні слова, недосяжний ідеал, який даний лише для того, щоб я на нього дивився і краще розумів, наскільки я поганий і безпорадний?
Так, це - безмежна і велика мета, але це не означає, що я не можу робити перші кроки просто зараз. Зрозуміло, в цьому майже всі ми тут — початківці. Проте, ось мої дві копійки на тему. Між пеклом нелюбові і любов’ю є стежина, по якій можна і потрібно рухатися…
«Любити погано»
Найгеніальніше, що я чув на цю тему, - слова одного священика: «Є лише один спосіб навчитися любити — почати любити погано». Це прості до примітивності слова, проте в них є все необхідне і достатнє для початківців.
Але спочатку нам варто позбутися однієї перешкоди. Більшість сучасних людей думають про любов як про особливий стан, який в потрібний момент звалюється (або не звалюється) на тебе з неба. І тоді ти або «любиш», або «не любиш» — третього не дано. Але це - просто неправильне розуміння терміну, який має мільйон найрізноманітніших сенсів. Не стану заглиблюватися у визначення любові; досить сказати, що любити — це, насамперед, поведінка і свідоме рішення. Це означає, що любов не статична: це - не готовий стан, а шлях. А щоб кудись прийти, треба крокувати, причому перші кроки незграбні і зовсім не схожі на любов святих.
Все не так вже й складно. Якщо я вирішив любити людину, спершу я можу її не уникати — хоч би фізично бути поряд, не відвертатися від неї і не відсідати подалі. Далі в моєму розпорядженні тисячі вчинків. Я можу приділити їй увагу, можу тепло та лагідно розпитати про її життя. Можу їй подзвонити або написати на імейл і привітати, скажімо, з днем народження. Можу подарувати їй подарунок або дати грошей, якщо вона має в цьому потребу. Я можу — нехай погано — робити їй добро в односторонньому порядку, не чекаючи, що вона пройметься до мене симпатією або зміниться до кращого. Важливо, що це поступово міняє мене самого. Морок нелюбові начебто залишається, але в ньому з’являється світло, і з часом мені самому стає світліше. Це ми здатні робити — і по суті ми здатні робити тільки це. «Але це ж не любов, а просто нудне виконання закону, — скажуть мені. — А відчуття, а серце, якому не накажеш?»
Найгеніальніше, що я чув на цю тему, - слова одного священика: «Є лише один спосіб навчитися любити — почати любити погано». Це прості до примітивності слова, проте в них є все необхідне і достатнє для початківців.
Але спочатку нам варто позбутися однієї перешкоди. Більшість сучасних людей думають про любов як про особливий стан, який в потрібний момент звалюється (або не звалюється) на тебе з неба. І тоді ти або «любиш», або «не любиш» — третього не дано. Але це - просто неправильне розуміння терміну, який має мільйон найрізноманітніших сенсів. Не стану заглиблюватися у визначення любові; досить сказати, що любити — це, насамперед, поведінка і свідоме рішення. Це означає, що любов не статична: це - не готовий стан, а шлях. А щоб кудись прийти, треба крокувати, причому перші кроки незграбні і зовсім не схожі на любов святих.
Все не так вже й складно. Якщо я вирішив любити людину, спершу я можу її не уникати — хоч би фізично бути поряд, не відвертатися від неї і не відсідати подалі. Далі в моєму розпорядженні тисячі вчинків. Я можу приділити їй увагу, можу тепло та лагідно розпитати про її життя. Можу їй подзвонити або написати на імейл і привітати, скажімо, з днем народження. Можу подарувати їй подарунок або дати грошей, якщо вона має в цьому потребу. Я можу — нехай погано — робити їй добро в односторонньому порядку, не чекаючи, що вона пройметься до мене симпатією або зміниться до кращого. Важливо, що це поступово міняє мене самого. Морок нелюбові начебто залишається, але в ньому з’являється світло, і з часом мені самому стає світліше. Це ми здатні робити — і по суті ми здатні робити тільки це. «Але це ж не любов, а просто нудне виконання закону, — скажуть мені. — А відчуття, а серце, якому не накажеш?»
Неслухняні емоції
Дійсно, що б ми не робили, залишаються неслухняні емоції. Гнів, презирство і огида, образа і гіркота — їх не скасувати вольовим актом. Ти можеш натягнуто посміхатися, нещиро дарувати подарунки або говорити смиренні слова типу «прости мене, грішну» — але в серці залишається отрута ненависті. Коли в молодості я вперше почув пораду помолитися за мого конкретного ворога, я гаряче протестував: «Я ж не можу цього робити щиро! Це буде брехнею і лицемірством, від чого мені самому стане бридко».
Насправді, хоча емоції не є любов, вони важливі. Любити без відчуттів — це дійсно означає любити «погано», недосконало, не у всій повноті. І абсолютно не потрібно себе обдурювати або намагатися викликати у себе добрі відчуття в уяві.
Проте між вчинками і відчуттями існує зв’язок. Врешті-решт, вже більше ста років тому Джеймс і Ланге сформулювали свій знаменитий закон: емоції слідують за поведінкою. Коли я сідаю за один стіл з підозрілим чужаком, мої відчуття до нього неминуче міняються. Коли я, пересилюючи себе, виявляю цікавість до нудного чоловіка, він ризикує перестати бути для мене нудним. Якщо я починаю — нехай мене трясе від обурення — молитися за ворога, я можу хоч на долю секунди поглянути на нього з якоїсь іншої перспективи. І варто відмітити, це не просто нерозумний «закон» або слідування зовнішнім правилам. Зовсім ні, рішення любити теж народжується усередині, в серці.
Там же, в серці, народжується багато сміття: якщо я спробую в кожен момент бути «щирим» і «самим собою», я можу стати гордим, заздрісним, дріб’язковим. Я б іноді кидав свою дружину, а іноді б до неї повертався. А іноді мені хотілося б побити якусь людину, особливо з близьких.
Чесне ставлення до своїх емоцій необхідне: воно дозволяє бачити свій внутрішній морок і не жити в самообмані. Більш того: воно допомагає відзначити, що і «коханих» ми любимо лише іноді — емоції хвилеподібні і мінливі. Залишається любити їх «погано» — зате ми бачимо, що тут є куди рости.
Дійсно, що б ми не робили, залишаються неслухняні емоції. Гнів, презирство і огида, образа і гіркота — їх не скасувати вольовим актом. Ти можеш натягнуто посміхатися, нещиро дарувати подарунки або говорити смиренні слова типу «прости мене, грішну» — але в серці залишається отрута ненависті. Коли в молодості я вперше почув пораду помолитися за мого конкретного ворога, я гаряче протестував: «Я ж не можу цього робити щиро! Це буде брехнею і лицемірством, від чого мені самому стане бридко».
Насправді, хоча емоції не є любов, вони важливі. Любити без відчуттів — це дійсно означає любити «погано», недосконало, не у всій повноті. І абсолютно не потрібно себе обдурювати або намагатися викликати у себе добрі відчуття в уяві.
Проте між вчинками і відчуттями існує зв’язок. Врешті-решт, вже більше ста років тому Джеймс і Ланге сформулювали свій знаменитий закон: емоції слідують за поведінкою. Коли я сідаю за один стіл з підозрілим чужаком, мої відчуття до нього неминуче міняються. Коли я, пересилюючи себе, виявляю цікавість до нудного чоловіка, він ризикує перестати бути для мене нудним. Якщо я починаю — нехай мене трясе від обурення — молитися за ворога, я можу хоч на долю секунди поглянути на нього з якоїсь іншої перспективи. І варто відмітити, це не просто нерозумний «закон» або слідування зовнішнім правилам. Зовсім ні, рішення любити теж народжується усередині, в серці.
Там же, в серці, народжується багато сміття: якщо я спробую в кожен момент бути «щирим» і «самим собою», я можу стати гордим, заздрісним, дріб’язковим. Я б іноді кидав свою дружину, а іноді б до неї повертався. А іноді мені хотілося б побити якусь людину, особливо з близьких.
Чесне ставлення до своїх емоцій необхідне: воно дозволяє бачити свій внутрішній морок і не жити в самообмані. Більш того: воно допомагає відзначити, що і «коханих» ми любимо лише іноді — емоції хвилеподібні і мінливі. Залишається любити їх «погано» — зате ми бачимо, що тут є куди рости.
Дещо ще
Щоб чому-небудь навчитися, потрібна сильна мотивація. Навіть, якщо я хочу освоїти іспанську мову, або вивчитися грати на гітарі — спочатку мені знадобиться регулярно робити не найцікавіші речі. Подібні зусилля винагороджуються, але далеко не відразу. Наша культура миттєвих рішень — «бери все, що бажаєш, просто зараз: швидко і дешево» — породжує нетерплячих людей, які не готові чекати. Але, на жаль, вчитися любити — це «довго і дорого». На це йдуть роки життя, і це часто не приносить душевної винагороди, але тільки робить життя незатишнішим. Коли «любиш погано», це виглядає безглуздо і часто викликає насмішки і звинувачення в нещирості. Одностороння відвертість робить людину більш ранимою і уразливою. Це - згода терпіти біль і мати компанію з неприємними людьми. Насправді, навіщо нам це потрібно? Щоб не померти раніше смерті: тому що альтернатива — пекло нелюбові — ще гірше.
Діяти наполегливо і терпляче, віддаючи собі звіт в своїх емоціях, — цього для початківців, які готові «любити погано», достатньо. Але я навмисно нічого не сказав ще про одну річ — тому що прагнув тут триматися ближче до землі, до психології, до того, до чого можна доторкнутися. А ця річ надзвичайно важлива. Коротко сказати: чим кращі вертикальні стосунки (з Богом), тим правильніші горизонтальні (з людьми), і від цього закону нікуди не подінешся. Ні удома, ні серед друзів, ні навіть, коли ти просто їдеш в метро.
Щоб чому-небудь навчитися, потрібна сильна мотивація. Навіть, якщо я хочу освоїти іспанську мову, або вивчитися грати на гітарі — спочатку мені знадобиться регулярно робити не найцікавіші речі. Подібні зусилля винагороджуються, але далеко не відразу. Наша культура миттєвих рішень — «бери все, що бажаєш, просто зараз: швидко і дешево» — породжує нетерплячих людей, які не готові чекати. Але, на жаль, вчитися любити — це «довго і дорого». На це йдуть роки життя, і це часто не приносить душевної винагороди, але тільки робить життя незатишнішим. Коли «любиш погано», це виглядає безглуздо і часто викликає насмішки і звинувачення в нещирості. Одностороння відвертість робить людину більш ранимою і уразливою. Це - згода терпіти біль і мати компанію з неприємними людьми. Насправді, навіщо нам це потрібно? Щоб не померти раніше смерті: тому що альтернатива — пекло нелюбові — ще гірше.
Діяти наполегливо і терпляче, віддаючи собі звіт в своїх емоціях, — цього для початківців, які готові «любити погано», достатньо. Але я навмисно нічого не сказав ще про одну річ — тому що прагнув тут триматися ближче до землі, до психології, до того, до чого можна доторкнутися. А ця річ надзвичайно важлива. Коротко сказати: чим кращі вертикальні стосунки (з Богом), тим правильніші горизонтальні (з людьми), і від цього закону нікуди не подінешся. Ні удома, ні серед друзів, ні навіть, коли ти просто їдеш в метро.
Немає коментарів:
Дописати коментар